Publisert av: naturreservatet | februar 27, 2006

Økt velstand gir økt trivsel?

Vi merker det hver eneste dag. Fra vi våkner til vi legger oss blir vi lokket og invitert til å åpne lommeboka for å kjøpe eller investere. Fordi en ny «dings» gir økt lykkefølelse. Fordi vi er en del av et samfunn som dyrker materielt forbruk.

Du kjenner det sikkert selv – jeg kan i alle fall skrive under på følelsen – det å skaffe seg noe som man har ønsket seg – det gir en glede, en lykkefølelese. Men jeg kjenner det også hver gang – at gleden er kortvarig. Jeg kunne strengt tatt klart meg uten. Faktisk kunne jeg klart meg veldig godt uten. Den er egentlig bare en rus, en avhengighet, som bare sørger for at lysten til å skaffe seg neste «dings» på ønskelista, blir enda større.

Det er med stor interesse jeg har lest en artikkel i «Folkevett» (Framtiden i våre hender sitt medlemsblad). Mange av dere kjenner sikkert til at det finnes undersøkelser om det, men jeg har ikke oppdaget disse, eller kanskje snarere tenkt over innholdet før nå.
Siden 1945 er det gjort hundrevis av nasjonale og internasjonale undersøkelser blant rike og fattige land på hvor lykkelige de føler seg. Hvis man tar for seg USA, følte man seg der aller lykkeligst på 1950-tallet. Selv om velstanden har økt betraktelig siden den gang, har ikke lykkenivået økt, snarere tvert i mot. I Europa har ikke lykkenivået økt siden på 1970-tallet. I Norge har intervju-undersøkelser, kjent som Norsk Monitor, vært gjort siden 1985. Undersøkelsen har bl.a. vist at nordmenns følelse av lykke ikke har økt siden oppstarten, og det til tross for at både inntekt og materiell velstand har økt betydelig siden da. Hvorfor er det slik? Kanskje er det fordi velstandsveksten har gjort oss mer opptatt av innkjøp og forbruk som igjen gir oss en følelse av å mangle penger og eiendeler. Det igjen fører til frustrasjon som reduserer sjansen for å føle seg lykkeligere.

Jeg håper flere får opp øynene for hvilken ond sirkel vi er inne i, og klarer å bremse opp farten i kjøpekarusellen man sitter i. Sett i et miljøvernperspektiv vil det også være avgjørende at folk innser at vi har nok nå – vi trenger ikke øke vår velstand ytterligere. Materialismen er en trussel for naturen.

Kilder:
http://www.folkevett.no/index.php?back=2&artikkelid=951
http://www.hordaland.no/templates/Page.aspx?id=3143

Legg igjen en kommentar

Kategorier

