Publisert av: naturreservatet | april 2, 2006

Vant eller tapte miljøinteressene?

Regjeringen har lagt fram forvaltningsplan for Barentshavet og Lofoten. De fleste har vel fått med seg resultatet, men
er det en seier for miljøinteressene eller er det ikke?

Skal man dømme på reaksjonen til de ulike miljøvernorganisasjonene, er svaret nei eller i beste fall tja.

Dette er mine tanker rundt forvaltningsplanen:

1. Ingen områder er vernet. Det er kun midlertidige vern som varer ut den rød-grønne regjeringsperioden.

2. Alle de 3 partiene gjør klareløftebrudd med denne forvaltningsplanen. Skal jeg stole på valgløftene ved neste korsvei?

3. Regjeringen lovte langvarig forvaltningsplan for Barentshavet. Det som nå er kommet er en kortsiktig plan som betyr en miljømessig kamp
for hver eneste blokk. Dette bekrefter min teori om politikernes største svakhet – mangelen på evne (eller vilje) til å tenke langsiktig.

4. Resultatet kunne tross alt vært enda værre – nå har vi som kjemper for en bærekraftig utvikling fått omkamp. Det blir garantert
en tøff batalje mot meget sterke krefter.

5. Verdien av å ha «miljøpartiet» SV i regjeringsposisjon er vanskelig å vurdere. Ingen området oppnådde vern, men samtidig må jeg
innse at uten SV i regjering hadde nok resultatet blitt 100% petroleumssatsning over hele fjøla.

PS: Det er interessant å merke seg den offisielle reaksjonen fra Høyres Børge Brende i denne saken. Han har eksponert seg i
mange media med sin klare skuffelse over at oljeeventyret i Nordland er lagt på is. Den samme mannen var en gang en klartalende
miljøvernminister i Bondevik-regjeringen. Det er påfallende hvordan meningene endrer seg ettersom i hvilken posisjon man sitter.
Slike uttalelser Brende kommer med i dag, kunne han selvsagt ikke kommet med hvis han var miljøvernminister. For min del understøtter
det skepsisen jeg har til mange toppolitikeres troverdighet. Skal jeg tro Børge Brende på sitt engasjement i miljøsaker, når han samtidig
fronter skuffelsen over det midlertidge petroleumsvernet i Nordland? Skal jeg tro på Sp, Ap og SVs fagre miljøløfter i sine programmer,
når jeg ser hva de i praksis gjør i regjeringsposisjon?

Legg igjen en kommentar

Kategorier

