Publisert av: naturreservatet | april 11, 2006

Norge – pådriver for biologisk mangfold?

På Miljøverndepartementets nettside leser jeg den 7. april 2006 følgende overskrift:

«Norge er pådriver for biologisk mangfold»

Nå handlet dette innlegget om hva Norge markerte seg med under partsmøtet i Brasil om konvensjonen
for biologisk mangfold. Men jeg fester meg først og fremst med overskriften man velger å bruke – NORGE – pådriver
for biologisk mangfold..

Den får meg til å tenke på hvilke utfordringer miljøvernministeren har foran seg de neste tre årene. Hun har en tidsfrist
til 2010 med å stanse tapet av biologisk mangfold i vårt eget land.

Jeg må bare minne om at pr. dags dato bygges norsk natur ned i et stadig raskere tempo. Inngrepsfrie områder
av norsk natur er fortsatt i sterk reduksjon.

I fjellet eksploderer antallet av hytter og tilhørende indfrastruktur. Helen Bjørnøy har mottatt sterke oppfordringer
fra bl.a. Naturvernforbundet om å gjøre grep for å begrense skadene. Ingenting er skjedd.

Innen 2010 skal vi i følge målsettingen ha vernet 4.6 % produktiv skog. Helen Bjørnøy har gått høyt ut og også selv
nevnt tallet 4.6. Kanskje betyr det at hun ønsker å nå det målet innen 2010. Jeg må bare anta det inntil videre.

Men jeg drar med meg en stor porsjon skepsis til Bjørnøys metoder for å nå dette. Hun er svært ivrig på å fronte
frivillig vern. Klarer hun målet hovedsaklig gjennom frivillig vern, blir jeg imponert. Det er i praksis umulig, i alle fall
hvis man skal verne områder etter faglige hensyn. Området som vil bli tilbudt til frivillig vern vil i mange tilfeller ikke være
de mest verdifulle områdene, og ikke minst vil det sjeldent være tilstrekkelig areal.

Hun har dessuten ved flere anledninger reklamert friskt og konkret for at det skal settes igang verneprosess for 30 km2 produktiv skog
i 2006. Bra, det, men 30 km2 er veldig lite i den store sammenhengen, og det gjør meg mistenkelig at 30 km2 gjøres til en så stor sak.
Slik reklame betyr ofte at man ikke har så mye mer i bakhånd. Men overrask meg gjerne, Bjørnøy.

Samtidig leser jeg altså en overskrift på departementets nettside om at vi her på berget er pådrivere på feltet?
Enten er det store saker i kommingen – da blir jeg overrasket, eller så ligger det an til en ny skuffelse der vår forsvarsløse
og fantastiske natur nok en gang blir ofret til fordel for økonomiske interesser.

Helen Bjørnøy – OVERRASK MEG!

Legg igjen en kommentar

Kategorier

