Publisert av: naturreservatet | september 12, 2006

Mørkvassjuvet må utvides

Sist helg ble jeg med de lokale skogentusiastene fra Lunde, E og H, til deres favorittplass: Mørkvassjuvet.

Mørkvassjuvet er et naturreservat som ble vernet for få år siden, og ligger i Nome kommune i Telemark.

Jeg var spent på hva som møtte meg, siden forventningene var skrudd i været av nevnte karer.

Jeg ble ikke skuffet – dette er virkelig en av de siste perlene som er igjen i Telemark. Det er delvis helt upåvirket skog med sjeldent spennende topografi. Her fikk jeg villmarksfølelsen.

Jeg ble også guidet i et område som ligger utenfor dagens vernegrense. Her fant vi det som kanskje ligger mitt hjerte aller nærmest, nemlig trolsk og veldig gammel furuskog med gadder og læger innimellom. Dette er et fantastisk landskap som jeg virkelig håper blir vernet. Mine venner og turkamerater jobber intenst med akkurat dette, og jeg har et håp om at de når fram.

Responses

  1. Mørkvassjuvet er et svært spesielt juv med «edelstener» av norsk artsmangfold som er avhengig av gammel, gammel skog. Her ser vi hvordan upåvirket skog virkelig ser ut. Noe annet et 20 år gammel løvskog og plantefelt. Kunnskapen om artsmangfoldet er bra for mange artsgrupper takket være utrettelig innsats av ubetalte ildsjeler! Det står det respekt av! Godt det finnes slike mennesker! Og takk til den grunneieren som i sin tid tok kontakt med den, av mange «forhatte» Fylkesmannen og tilbød arealet for skogvern!

    Også godt å vite at deler er sikret for all fremtid! Men håper også restarealene rundt med gammelskog (som den flotte villmarksfuruskogen!)også sikres! Betal grunneierne godt! Vi må for fremtidens skyld ivareta den største gjenværende villmark i Nome. Alltid fint å komme tilbake til Mørkvassjuvet! Stå på!


Legg igjen en kommentar

Kategorier

