Publisert av: naturreservatet | oktober 6, 2006

Bålsesongen er igang


En tørr sommer har gjort suget etter høsten ekstra stor. Nå er den her og jeg tør igjen fyre opp bål uansett sted og vær.

Bålfyring er nok det jeg setter mest pris på ved friluftslivet. Jeg kan ikke tenke meg noe mer avslappende og avkoblende enn nettopp det å sanke tørrved, sette fyrstikken til en bunke bjørkenever og sette seg godt til rette mot en furulegg. Det å se de første flammene slå opp og kjenne eimen av småsur bålrøyk sive fram. Det er herlig.

I år har situasjonen for min del vært litt spesiell. I tillegg til at jeg la ned hundrevis av dugnadstimer i NM-uka i orientering, fikk vi barn nummer to. Det har begrenset friluftslivet midlertidig. Men jeg har fortsatt "hverdagsfriluftslivet" intakt. Kanskje har jeg blitt enda flinkere til nettopp det å ta korte avstikkere til skogs, sammen med ungene, og da spesielt min snart 3 år gamle sønn.

Jeg har jo et sterkt ønske om at han skal få oppleve mange av de samme gledene av naturen som jeg har gjort nå i 30 år. Til min store tilfredsstillelse merker jeg at guttungen har stor glede av å dra på skogen og fyre bål. Selvsagt har pølser og annen lokkemat en viss innvirkning. Men selv uten den slags "hjelpemidler", er det bare "ja" i hans munn når jeg spør om han vil være med.

Sist uke var vi 3 ganger ute. To ganger ved våre nærmeste tjønner; Tveidevann og Guritjønn. Sistnevnte er ei lita perle i et ellers uthogd område. Snart er det høstferie, og da skal vi hjem til mine gamle trakter. Så får vi håpe at elgjakta ikke er altfor intensiv rundt bålplassene mine.

Responses

  1. Hei.
    Nå trigga du lysta på bållukt, må snart ut å fyre meg et bål, beste medisin mot det meste.

  2. Ja, det er deilig å komme seg ut litt innimellom. Det er VELDIG bra for ungene også. Ja, og så smaker colaen ekstra deilig når man har fått frisk luft først! Og legger man til en melkesjokolade så kan det ikke bli bedre…

  3. Jeg så deg ikke under elgjakta så jeg regner med du har gjemt bålplassene godt 🙂


Legg igjen en kommentar

Kategorier

