Publisert av: naturreservatet | oktober 12, 2006

Gasskraft uten full rensing

TV-kvelden har vært dominert av Jens Stoltenberg og Helen Bjørnøy. Forhandlingene med Statoil er avsluttet og ikke overraskende er resultatet at det ikke blir full rensing fra dag èn.<br><br>

Jeg skulle strengt tatt vært svært skuffet over dette sviket i forhold til hva som ble lovet i Soria-Moria. Det var i alle fall reaksjonen fra Natur og Ungdom, Lars Haltbrekken i Naturvernforbundet og Venstre ved Lars Sponheim.<br><br>

Denne gangen er jeg ikke det. Enten er det noe ved denne avtalen som tross alt gjør meg optimist, eller så er det at jeg har en "down-periode" i mitt miljøengasjement. I alle fall – før jeg rekker å sette meg inn grundig i avgjørelsen som er tatt – velger jeg å tro at det tross alt kunne ha gått veldig mye verre. Dels fordi regjeringen spesielt og norske politikere og myndigheter generelt er ekstremt lite miljøfokusert. Dels fordi jeg tror SV har gjort en sterk innsats og på sett og vis reddet stumpene i denne saken. For HVIS garantiene om full rensing etter noen år, som jeg har hørt fra både Stoltenberg og Bjørnøy, holdes , ja, da er det håp.

<br><br>De nærmeste timer og dager vil bringe mer av den spennende sannheten om avgjørelsen. Derfor henger jeg meg ikke på hylekoret foreløpig…

Responses

  1. Endelig ble det gasskraft, Sunds! Jeg velger å fokusere på at vi vil bli verdensledende på denne teknologien og at hvis CO2 kan injiseres får vi utnyttet naturressursene våre enda bedre. Hvorfor skal vi ikke kunne benytte disse ressursene her hjemme, er det bare resten av europa som skal få nyte godt av dem? Det forurenser like mye der, men alle er ikke så godt vant som oss som har vært bortskjemt med vannkraft.

    Jeg har ventet på dette i flere år allerede, Norge trenger miljøvennlig energi 🙂

  2. Ja, velkommen til gasskraft selv om full rensing fra første dag hadde vært det beste.

    Vannkraft er klart det beste, men slik energibehovet er nå, ser det ut til at vi trenger andre alternativer i tillegg.

    Pr. idag har Norge en betydelig import av kraft fra Europa, og så langt jeg kjenner til er dette til dels kullkraft. Den er jo et enda større miljøproblem enn gasskraften med støvplagene den medfører.

    En annen ting kanskje ikke så mange er klar over er at vi også i lang tid har impotert atomkraft fra Russland. Store deler av Øst-Finnmark får sin energi fra Russisk atomkraft.


Legg igjen en kommentar

Kategorier

