Publisert av: naturreservatet | november 3, 2006

Sirkus Petter Stordalen

Jeg registrerer at Petter Stordalens miljø-"svovelpreken" på kveldens Først & Sist (Skavland) har skapt en viss harme blant enkelte bloggere.

Det er en pinlig reaksjon. Petter Stordalen har helt klart et kritikkverdig stort forbruk av f.eks. biler og luksus. Det er jeg enig i. Men å påstå at han derfor ikke bør stikke hodet fram og fronte sitt miljøengasjement, blir smålig. Det lukter av jantelov.

Petter Stordalen forsøker å drive fram miljøengasjementet som så sårt trengs her til lands. Han kan selv vise til en rekke prioriteringer som er miljøvennlige. Han har el- og hydrogenbiler i sin bilpark. Han har deltatt i miljødemonstrasjoner. Han driver hoteller som har en miljøprofil.

Jeg ser et ekte miljøengasjement hos denne mannen. Det er ikke dagligdags i hans omgangskrets. I de kretser er det mye vanligere å observere direkte motstand mot miljøtiltak. Mange vil sikkert peke  på at han gjør det bevisst for å tjene mer penger. Da vil jeg understreke at det er flott om han sparer 26 mill i året på reduserte strømutgifter på hotellene. Og det er flott at han inntektene øker fordi flere velger hoteller med klar miljøprofil. Det er nettopp mitt ønske at flere får opp øynene for at det faktisk lønner seg – også sett med kortsiktig økonomiske øyne – å være miljøbevisst.

PS: Petter Stordalen skryter av sine miljøtiltak. Vi har også en regjering som sier de skal gjenreise Norge som miljønasjon. Jeg ser resultatene av Petter Stordalens engasjement. Det er ikke like lett å peke på resultatene av regjeringens miljøengasjemt. Vi trenger flere som Petter Stordalen!

Responses

  1. I don`t care.. og det er jeg veldig glad for ;o)

    Klem til deg og ønsker om God helg, fra lille Engel.

  2. enig med du – Petter Stordalen er ihvertfall i gang 🙂

  3. Han har også prosjekter i gang i Afrika for å hjelpe barn med skolegang, bygging, m.m. Så han bruker av pengene han tjener til samfunnsengasjement. Det skulle egentlig bare mangle. Men det dessverre langt fra alle som gjør det.

  4. Alle vet da at Petter er en stor miljøforkjemper! Go Petter!

  5. petter er genial,mer er det ikke å si om den saken!

  6. Skulle ønske noen ville hjelpe til med finansene i prosjekter i Norge, der idealister med vilje, kunnskap og engasjement går på men med behov for mer kapital til naturbaserte renseanlegg, energistasjoner med soloppvarmet vann, strøm fra lokale vannstrømmer osv. Jeg snakker om Norges første Økolandsby i Hurdal. Jeg bor der, så jeg vet hvor vanskelig det til tider er med manglende støtte. Det er fakta at vi får hjelp, og jeg mener ikke være utakknemlig, det er bare det at det er så viktig å få vist verden hvordan bygge og bo med en høyere grad av bærekraftighet, uten å måtte lide. Noe vi som pionerer kanskje må regne med?
    Lenke: http://www.hurdalecovillage.no


Legg igjen en kommentar

Kategorier

