Publisert av: naturreservatet | november 8, 2007

Opposisjonen overrasker

Høyre, Venstre og KrFs felles klimaposisjon som ble presentert  i dag, er en gledelig overraskelse. Den bør være en gavepakke for Regjeringen og gjør meg optimistisk mtp å få en god klimapolitikk.

De 61 kravene som settes fram, vil i sum gi en betraktelig bedre klimapolitikk enn hva Regjeringens klimamelding legger opp til. Hovedmålet til Høyre, Venstre og KrF er at Norge skal bli klimanøytrale i 2020, 30 år før Regjeringen har planlagt at vi skal bli det.

Jeg merker meg også følgende uttalelse under punkt fire: "De rike landene må ta en vesentlig høyere andel av utslippsreduksjonene, fordi veien ut av fattigdom for utviklingslandene forutsetter økt bruk av energi. Norges troverdighet som pådriver er avhengig av at vi reduserer egne utslipp, bidrar til utvikling av teknologi og bidrar til å vise at det er mulig å frikoble økonomisk vekst med vekst i klimagassutslippene. Norge må sammen med andre rike land ta en lederrolle i arbeidet med å utvikle et godt, klimavennlig samfunn."

Denne erkjennelsen medfører at vi må ha stort fokus på tiltak hjemme i Norge. Vi kan ikke nøye oss med å kjøpe billige kvoter i utlandet.

I tillegg til dette, syns jeg de tre opposisjonspartiene har kommet opp med en rekke gode tiltak som er ambisiøse, men svært realistiske å få til. Akkurat slik skal man sette seg mål. De skal være noe å strekke  seg etter, men samtidig være  mulig å nå.

Hittil i kveld har jeg registrert at både Bellona, Naturvernforbundet og Zero har gitt opposisjonen ros for dokumentet sitt. Jeg stiller meg også i skryte-køen.

Min sterke oppfordring til Regjeringen blir da at man tar i mot forslaget med åpne armer. Legg alt politisk spill og taktikkeri til side, kom fram til et klimaforlik som blir historisk godt.

Responses

  1. Jeg har ikke satt meg så veldig nøye inn i hva opposisjonen kommer med, men det jeg har sett virker jo positivt, i forhold til hva vi har hørt før fra politikerne. De vil satse mer på fornybar energi, det er bra, spesielt den økte støtten til bioenergi og umodne teknologier. De vi bli «klimanøytrale» (det ordet bør skrives i hermetegn) i 2020, det er bedre enn i 2050. Og så liker jeg at de vil ha et internasjonalt FN-program for å stanse avskoging.

    Men hva sier de egentlig om energisparing og tiltak for å øke energieffektiviteten i bygninger? Det har jeg ikke lest noe om, men det er mulig de har noe på det. Den mest miljøvennlige energien er den som ikke blir brukt. Og så er jo høyresiden håpløst opphengt i den utdaterte tankegangen om at vi i Norge liksom skal streve etter økonomisk vekst. Økonomisk vekst (vekst i forbruket) i Norge gir økte utslipp i andre land, f.eks. Kina. Økonomisk vekst i land som Norge er bare tragisk, det gir ikke bare økte CO2-utslipp, det øker også mange andre typer miljøbelastninger. Hva vil opposisjonen gjøre for å begrense flytrafikken? Vil de stoppe utbygging og utvidelse av flyplasser umiddelbart? Vil de avgiftsbelegge internasjonale flyreiser så det virkelig monner? Hva vil de gjøre for å begrense biltrafikken? Vil de _virkelig_ satse på kollektivtrafikk? Vil de øke strøm- og bensinpriser? Vil de redusere oljeutvinningen? All olje som blir produsert, blir forbrent. Jeg har ikke satt meg inn i alt, men jeg tviler på om det vil gjøre meg så veldig optimistisk.

  2. Dersom de borgerlige mener alvor med dette (og det får vi vel se i ukene som kommer), skal jeg gå fra SV til Høyre i neste valg.

  3. Jeg er på reise gjennom min favoritt liste på bloggen, For å ønske en riktig god jul til deg og dine:)
    Hilsen fra Frøken Meg:)
    http://www.vgb.no/215


Legg igjen en kommentar

Kategorier

