Publisert av: naturreservatet | januar 8, 2008

Kompromiss i Trillemarka

Ikke uventet har Regjeringen funnet fram til et politisk kompromiss i saken om vern av Trillemarka.

Det er med blandede følelser jeg konstaterer at snaue 150 km2 av Trillemarka skal vernes. Riktignok er Sps "minst mulig"-holdning overkjørt denne gangen. Og jeg fryktet nok at denne kom til å vinne fram. Men likevel må jeg minne om at det norske fagmiljøet innen naturforvaltning  klart anbefalte at 200 km2 av Trillemarka måtte vernes. Regjeringen har dermed nok en gang vektet faglige råd for lett.

Hva som vil skje med de resterende 50 km2 med store biologiske verdier, skal bli spennende å følge med på…

Foreløpig har jeg ikke oversikt over erstatningsbeløpet i denne saken, men jeg håper Regjeringen tar godt i overfor grunneierne. Norge har råd til dugelige utbetalinger til grunneiere som må avgi grunn for en så viktig oppgave som å stoppe tapet av biologisk mangfold.

Responses

  1. Jeg forstår det slik at naturvernforeningene er relativt fornøyd, så det er vel tross alt en seier?

  2. Ja, det må nok sies å være det slik denne saken har utviklet seg. Naturvernforbundet uttaler at de er fornøyde. Og de skryter, i likhet med WWF Norge, av SV som må ha gjort en god jobb i denne saken. Den skryten henger jeg meg forresten på!


Legg igjen en kommentar

Kategorier

