Publisert av: naturreservatet | januar 23, 2008

Rovdyr og sau

Regjeringen la i dag fram en tiltakspakke med tanke på å redusere rovviltkonfliktene. Beklageligvis holder den ikke mål.

Det er forsåvidt riktig at tapstallene kan gå ned. Jeg noterer meg:
1)Liberalisering av nødvergerett
2)Lokale fellingslag kan gis økonomisk vederlag.

Men hvordan skal dette gå sammen med at bestandsmålet skal holdes? Jeg noterer meg også at satsning på forebyggende tiltak skal nærmest dobles – talt i penger.

Hele løsningen på rovviltkonflikten i Norge ligger i om man lykkes med forebyggende tiltak. Derfor er denne pakken – slik den er uttrykt av Regjeringen i dag – sørgelig tam. For det første er pengesummen altfor liten. Tapstallene for sist beitesesong sier alt om at vi foreløpig er veldig langt unna å ha lykkes med forebyggende tiltak. Mao. må det settes i gang drastiske forbedringer. Det koster mye mer enn 91 mill årlig. For det andre nevnes ingen tiltak. Skal vi få til noe, må det komme statlige føringer på hva som er effektive tiltak. Se på Sverige. De har som vanlig kommet mye lenger enn oss. Her stilles det klare krav til saueholderne om sikring av sine dyr.

Totalt sett vil denne pakken ikke løse et problem. Den vil kunne redusere tapet av sauer. Men samtidig vil den føre til at de ulike bestandsmålene ikke nås.

Det medfører dessuten at Norge er enda lenger unna sin internasjonale forpliktelse om å huse levedyktige bestander av rovdyr. Bestandsmålene er i utgangspunktet altfor lave.

Responses

  1. Du skriver: Tapstallene for sist beitesesong sier alt om at vi foreløpig er veldig langt unna å ha lykkes med forebyggende tiltak.

    Jeg synes tapstallene sier noe om at vi må passe på våre beitedyr. Vi kan ikke bare slippe dem ut på våren og vente at de skal klare seg gjenom sommeren uten tilsyn. Vi må telle med alle de dyra som faller ned fra stup ,ligger å sulter i hjel i div ur. Vi må få en helt annen holdning til våre beitedyr. Tap skyldes våre holdninger.

  2. Et forebyggende tiltak må være at det ikke slippes ut sauer uten tilsyn der ulv, jerv og bjørn skal få lov til å være. For øvrig er ikke sikkert dagens rovviltsoner er de rette.

  3. Det er en del katter her jeg bor. Om jeg plasserer en saftig kotelett utenfor døren, forventer jeg ikke at den fortsatt vi ligge der neste dag. Sender du sau ubevoktet i områder med rovdyr, vil noen bli tatt.

    For meg er det et gedigent paradoks at mens man i fattige land (og Sverige!) passer på dyrene sine mot rovdyr, har vi liksom ikke råd til det i Norge. Norge har 5 % av rovdyrbestanden i Europa med 40-50 % av tapene. Helt opplagt at vi ikke lykkes med forebyggende tiltak.

    Jeg har ikke satt meg inn i regjeringens tiltakspakke. Men jeg er svært skeptisk til at nødvergeretten skal liberaliseres.


Legg igjen en kommentar

Kategorier

