Publisert av: naturreservatet | februar 10, 2008

Grunneieren eier ikke grunnen

Norsk biomangfold er i fare, og Stortinget har satt seg fore å stoppe mangfoldet innen 2010. Den største bremsen i dette arbeidet, er den store misoppfattelsen mange bærer på om at en grunneier eier en bit av verden.

Det er feil – en grunneier kan man mer presist si er en rettighetshaver. Han eier ikke i den forstand at han kan forvente å gjøre hva han vil. Det er jo faktisk slik at f.eks. en driftsvei må godkjennes av kommunen.

Hver gang det oppstår konflikter mellom bruk og vern av  et område, risikerer man å høre at storsamfunnet/makteliten i byen/byråkrater/den urbane eliten (velg selv) overkjører folk på bygdene. Det er feil.

Derimot handler det om forvaltning av VÅR FELLES NATURARV. Det betyr at hver eneste nordmann har  interesse av at et område som har stor verneverdi – faktisk blir varig vernet fra inngrep som hogst (som inkluderer driftsveier), hyttebygging osv.

 Ulf Myrvold fra Numedal har en usedvanlig opplysende artikkel om temaet i Dagbladet. Den anbefales!

Les hele innlegget her

 

Responses

  1. Grunneier er ikke eier av grunnen, i grunnen 😉

  2. Jeg synes dette er forvirrende. Du sier han «eier » grunnen, men hvis han hugger ned trær og dreper alle liv som er der, får han straff? Da ville ikke jeg sagt at han eide grunnen. Men det er jo det jeg mener. Han eier den ikke. Den er for alle. Dessuten finnes det ingen grunn som ingen sier de ikke eier. Det betyr at uansett hvor jeg befinner meg iverden, er det en dum greie som eier det som ligger under meg, etter hans mening? Kan menneskene kaste meg ut i verdensrommet da eller? Hvem EIER verdensrommet da? Hvor skal jeg være til slutt da, dumme mennesker! At menneskene setter strek på kart og sier «Her bestemmer vi og eier alt» er bare en fiksjon – jordkloden bryr seg ikke om hva vi tror! Menneskene lever med instillingen «At noen MÅ eier alt» Derfor kan vi utslette alle andre skapninger enn oss selv som tilhører denne klode, men fakta er at jorden kommer til og ville utslette oss før vi utsletter den!


Legg igjen en kommentar

Kategorier

