Publisert av: naturreservatet | desember 17, 2008

Sjokkerende rovdyrnyhet

Medias dekning av rovdyr kan være pussig lesning. I dag var det en overskrift fra Østlendingen som vekket min interesse: "Ulveparet sett nær 2.000 rein".

Jasså? To ulver har altså sett to tusen reinsdyr? For en nyhet! Det er sannelig ikke ofte to ulver ser to tusen reinsdyr!

For min egen regning kan jeg jo føye til: Ikke ofte i Norge i alle fall – her har vi jo knapt ulv.

Når så det naturlige skjer – at ulven før eller senere forsyner seg av matfatet, så kan vi vente på en gjenganger av en overskrift: "ulven er en drapsmaskin" osv.. . Bjørnen, jerven og gaupa får ofte samme karakteristikk – de er drapsmaskiner. Snedig hvordan naturlig og normal atferd hos rovdyra kan ha en slik voldsom nyhetsverdi.

Jeg håper snart at mediene hever seg et par hakk fra lavmålet som nå dominerer rovdyrdekningen. Formidling av skremselspropaganda er som alltid populært for media. Kan jeg håpe på en viss bedring på dette feltet også?

 

Legg igjen en kommentar

Kategorier

